Tuesday, April 17, 2012

ape puNca aku keguguRan hari tu yeR????


Gigih aku nk tau punca aku gugur….
Mmg penting rasanya untuk aku tau…
At least pas ni kalo ade rezeki aku pegnen lg leh la aku berhati2 kan???


Aku ty dokter yg rawat aku mase kat spital sg buloh…
Sbb ape aku gugur kan???
Korang tau dia jwp ape???
“Gugur2 ni dah biasa la skang ni…byk sbb2 nye….”
Hangin satu badan aku…

X puas hati aku ty lg kat nurse yg asyik duk ambik darah aku ni….
Boleh plak dia ckp kat aku….” Awak lasak2 kot”…
isshhhh…main kot2 plak…..

Skang ni aku nk jawapan yg tepat! Cam aku kata td…
at least bila aku pegnen nati aku leh berjaga2….
Atau x yah aku nk tggu pegnen pon…
Skang ni aku leh treatment ape yg patut…..
Weiii…lam perot aku tu nyawa…
Nyawa anak aku…bukan anak patung Barbie….

Aku tau ramai orang akan cakap TAKDIR…
YER AKU MMG TERIMA TAKDIR…..
Aku Cuma nak tau dr segi saintifik nya nape keguguran tu boleh berlaku…
Perlu sgt aku tau sbb kandungan aku masa tu da hampir 4 bulan…

Seminggu b4 aku gugur tu ada aku g checkup..
Nurse kat KK tu siap tekan2 perut aku…
Kata baby ok…

Skang ni aku byk google pasal keguguran ni….
Byk sgt la sbb nya….
Aku ni lam kategori mana ek???

Aku x kira…sok appointment aku ngn dr.wati…
nak gak aku ty se detail nya sbb ape aku gugur!
Harap dr. wati membantu aku….


Ni punca2 keguguran yg aku dapat kat blog nanie…dia pon br miscarriage…
agaknya yg mana satu PUNCA keguguran aku tu ek??

Faktor Pertama:
Sebenarnya kalau mengikut kajian, sebahagian besar wanita mengandung mengalami keguguran mungkin
kromosom atau gen ada mengalami kerosakan.

Faktor kedua:
Mungkin juga penyakit dalam rahim yang sering dikaitkan
endometriasis (rahimnya jatuh ke belakang), dan fibroid juga boleh menyebabkan keguguran berulang-ulang. Wanita yang mengalami penyakit endometriasis dan fibroid ini kadang-kadang mengalami keguguran biarpun usia kandungan sudah mencecah antara 4 hingga 5 bulan.

Faktor ketiga:
Jangkitan kuman pada darah wanita yang mengandung.Wanita yang mengandung kadang tidak menunjukkan sebarang tanda penyakit atau kesakitan, kemudian mengalami keguguran. Apabila darahnya diperiksa, darahnya dijangkiti kuman. Kuman pada darah itulah yang merosakkan kandungan. Antaranya seperti kesan beberapa jenis virus CMG, herpes simpleks dan rubela.
Antara punca lain;
  • Adanya kelainan pada rahim. Kelainan yang paling umum terjadi adalah adanya miom (tumor jaringan otot) yang dapat mengganggu pertumbuhan embrio.
  • Rahim terlalu lemah sehingga tidak mampu menahan berat janin yang sedang berkembang. Kehamilan dalam rahim yang terlalu lemah biasanya hanya mampu bertahan hingga akhir trimester pertama.
  • Misalan terjangkit penyakit berjangkit (beguk, cacar, campak)
  • Kelemahan hormon progesterone dan mungkin juga hormon prolaktin yang terlampau tinggi. Progesterone adalah hormon untuk mengukuhkan penempelan bayi dalam kandungan. Prolaktin pulak hormon yang wujud ketika period. Prolaktin yang tinggi kiranya boleh killing Progesterone.
  • Reaksi auto-immune (sel antibodi si ibu menyerang bayi dalam kandungan)
  • Berlaku masalah pada plasenta dan servikal
  • Terdedah kepada bahan toksik ataupun ubat-ubatan yang boleh meracuni bayi, asap rokok, alkohol, dan bahan kimia.
apa2 pon puncanya aku terima ngan redha.....
harap aku tabah menghadapi segala kemungkinan yg akan berlaku.....



salam manis,
jaja-norliza





 

1 comment:

ch@ said...

masa kita pregnant hari tu pun, kita baca gak ttg keguguran ni. masa awal2 sebelum 4 bulan tu mmg kawan2 tak kasi buat kerja berat, malah nak bersama hubby pun doktor tak beri. sbb rahim blm cukup kuat.

harap awak terhindar la drpd yg tak normal ni, takut pula kita bacanya. smg smuanya selamat.