Monday, April 16, 2012

PenGalamaN KeGuguRan.....

Salam sayang untuk pembaca semua...

Hari ni aku dah btul2 mendapat kekuatan untuk menaip entri pengalaman aku yg keguguran ari tu...
Mmg pada mulanya aku just niat nk simpan jer memory ni...[takot sedey bila terbaca]
tp setelah aku pikirkan x salah aku share pengalaman ni ngn semua orang..
at least leh jadikan pengajaran or pedoman.

Sebelom ni aku mmg ade terbaca pengalaman kwn2 yg miscarriage ni...
dan kini bila aku sendiri melaluinya, baru aku tau begitu sukar utk menghadapi semua ini..
dan pengalaman keguguran ni adalah berbeza2..
biasanya pengalaman yg aku bc akan mengalami pendarahan sedikit demi sdikit..
tp tak bagi aku!!!!!!

Ni aku nk cter kat korang……


30 march 2012 [jumaat]

Aku pegi keje cam biasa.. condition aku yg “morning sickness” makin berakhir..
jd, aku menjalani rutin harian aku yg normal...
xde langsung menunjukkan tanda2 aku sakit2 pinggang ker..sakit perut ker..semuanya normal..

7.30ptg :
aku pasan ade tanda brown kat panties masa nk mandi..
oppsss…sebelom tu aku ada ajak en.aznan kuar mkn kat kedai berhampiran ngn umah aku..aku pekena mee goreng ngn air milo.
setelah kekenyangan aku teman kan arissa beriadah..
x de aktiviti lasak yg aku lakukan...just tgk2 kan dia lari2...

8.30 mlm :
kitorang ke poliklinik berhampiran rumah aku..rasanya x sampai 5km pon..
oleh kerana dr.wati yg biasa incharge aku xde…
so, aku dikehendaki dtg balik ke klinik pd pukul 12 mlm!
Aku dinasihatkan  x melakukan keje2 berat…[masa ni tanda2 pendarahan da xde]

12.30 mlm :
Dr.wati call ty keadaan aku…masa tu aku ok jer…
x de bleeding..sakit langsung x de…
dr wati suh aku dtg klinik esok pg memandangkan aku tersangat la ok pd malam tu…
perasaan aku pd mlm tu cam biasa…x terfikir langsung yg aku akn keguguran..
aku boleh tidur lena sambil nyusukan arissa…nyenyak..sampai pg…


31 march 2012 [Sabtu]

9.00 pg :
Aku bersiap2 ke klinik…masa nk kuar rumah..aku rasa cam x selesa…
terus ke toilet..tgk kat pantyliner..ade darah merah…
aku mmg saje x pakai pad sbb semalaman xde bleeding langsung…
bila dah keadaan cam tu aku tukar pakaikan pad…aku tenang..
sambil berulang kali mengucapkan kalimah Allah…
tika itu aku masih yakin yg baby masih selamat...

Hanya beberapa minit perjalanan ke klinik…
aku mula rasa perut cam sedikit mengeras…aku cuba kuatkan diri…
masih tenang..dan keadaan juga masih terkawal…
Tapi…tiba jer kat parking betul2 depan klinik..
aku mula rasa darah mencurah2…..badan mula rasa seram sejuk..
arissa masih dipangkuan en aznan… hanya memandang ke arah aku…
aku masih boleh berjalan terus ke bilik dr.wati wpon perut aku sakit yg teramat!

Dr wati suh aku baring..scan baby…tp x jupe heartbeat baby…
aku mula pasrah…darah masih mencurah2…
keadaan makin kelam kabut…
dr wati megesahkan rahim aku da terbukak seperti org nak bersalin….
aku redha jer…..sakit???..  
x dapat la aku gambarkan…
sakit yg  lebih teruk berganda dari aku bersalinkan arissa….
tp aku masih boleh bersembang…w’pon keadaan aku pd masa tu dah x berdaya sgt….
aku cuba kuat kan diri aku…demi arissa,en.aznan dan demi org2 yg aku sayang……
aku cuba melawan kesakitan itu….alhamdullillah Allah memberi kekuatan tu tuk aku…

Dalam keadaan separuh sedar aku terdengar en aznan meminta izin utk pulang skejap uruskan arissa…menghantar arissa ke nursery…ambil beberapa keperluan..sbb aku akn di bawa ke hospital…aku x mampu berbuat ape2..hanya memandang arissa atas dukungan en aznan…
sayu sgt..nk mengangkat tgn utk menyentuh pipi arissa pon aku dah berdaya…

Sepanjang ketiadaan en aznan yg hanya beberapa minit itu…
aku mengalami tumpah darah yg sgt banyak
dr wati cuba keluarkan baby sementara menunggu ambulance tiba….
aku tau keadaan tika itu sgt kelam kabut…
dalam samar2 aku Nampak 2 orang staff klinik tersebut bertungkus lumus…
mengikut arahan dr wati..

“pasang kan oksigen…kuat kan oksigen…call ambullane dah kat mana…patient bleeding a lot…dripkan air kiri kanan tgn patient…hold semua patient2 lain..make sure ambulance sampai  dlm masa 15 minit…”


Semua tu jelas kedengaran, walau tika itu aku dah semakin x berdaya…..
mungkin Dr.wati pon panic sbb hanya dia sorang je dokter yg bertugas pg tu…
aku paham…dalam samar2 tu aku boleh Nampak darah yg mencurah2 ke lantai….
siyes wehh…byk gler…..

Dr.wati mintak izin nk kuar kan baby…
baby dah turun ke bwh…
aku anggukkan jer…perut aku memulas2….
dr.wati suh aku bersabar…tarik nafas…
sekali skala dengar Dr. jerit suh call ambulance dah kat mana….
masa tu aku tau aku dah kehilangan baby…
tp aku bertarung tuk kuar kan baby..
sgt2 sakit…eeeiii…ngeri tuk aku ingat….

Dalam beberapa minit baby dapat di keluarkan….tp…uri masih kat lam perut aku….
Uri melekat…Dr.wati seluk lg kat bwh aku tu nk kuar kan uri…
Ya Allah bertapa sakitnya aku masa tu…Allah jer tau…
berkali2 Dr wati mohon maaf…
uri terpaksa dikeluarkan untuk hentikan pendarahan….
setelah berkali2 mencuba dr.wati mengalah….
ingat lg masa tu dr wati ckp kat tepi telinga aku :

“pn…uri pn melekat…uri x leh dikeluarkan…puan kena kuat…darah byk kuar…kita akn referkan pn. ke hospital Sg Buloh”…..

Aku hanya angguk kepala tanda paham….
terasa darah mengalir laju…aku lemah…dalam keadaan x bermaya tu aku cuba call en aznan….
ya… aku perlukan seseorang di samping aku…
aku mmg betul2 dah x berdaya……
beberapa minit en aznan datang…
sempat aku memegang tangan en aznan…bertanyakan keadaan arissa….
tiba2 aku rasa cam nk muntah…kepala berpusing2…dan………tiba2……… GELAP!!!!!!!

v
v
v
v
v
v
v
v
v
v
v
v
“abg kita kat mana ni????...ummi sakit….” Tu jer ayat yg kuar dr mulut aku……
“Sabar sayang..kita nk ke hosp.sg buloh….skang kita kat lam ambulance……”

Sayup2 kedengaran en.aznan mengucap kalimah syahadat di telinga ku…
tp aku mmg blurr sgt masa tu…
yg aku tau perut aku sakit cam di siat2…

“abg…jaga arissa ye….ummi ngantuk…ummi  nak tido…”
“ jgn tdo syg…bukak mata..abg ada….ingat Allah…ingat Arissa”…

Setiap bait kata en.aznan aku dgr dgn jelas….
tp bila aku pejam jer mata..aku seakan-akan berada di dunia yg lain…..
apa ni..kenapa….kat mana aku??? Aku makin keliru……

aku cuba melawan kesakitan….
Ya Allah andai ini ujian Mu untuk hamba Mu aku redha….
Tapi bg la aku peluang…peluang utk aku bersama anak ku arissa…
Peluang untuk aku menjalani kehidupan seperti biasa…
Peluang untuk aku lebih mendekatkan diriku padaMU…
Aku belum bersedia….untuk dijemput mu….

Terasa ade seseorang menguncup dahi aku….
Aku cuba buka mata…dimana aku..tempat yg begitu asing untuk aku…..

“abg…kita kat mana ni???”
“kita ICU hosp.sg Buloh… Dr. dah kuarkan uri…alhamdullillah syg selamat..”

Berkali2..aku mengucapkan syukur…..
Bersyukur padaMu Ya Allah…. kerana masih bg peluang untuk ku….



salam sayang,
jaja-norliza








7 comments:

izla said...

jaja, saya kuatkan semangat yer.
saya pon baru jugak miscarriage. tp masa tu masih awal.

insyaAllah ada rezeki lain yg lebih hebat lepas ni.

Take care yer!

Asz Miza said...

Jaja, kuatkan semangat. Sayu je bila baca entry ni. Teringat pengalaman miscarriage last year..time tu nak masuk 11weeks. Tapi tak sakit sangat sebab baby tak develope pun dari awal..keluar pun segumpal daging macam tu. Alhamdulillah lepas pantang cam biasa, 3 bulan lepas tu ada rezeki pregnant balik. Insyaallah baby tu akan tunggu kita dekat sana nanti.

izzahazfar said...

ibu kuat ya!

Super Ummi said...

Ya Allah.. nangis saya baca entri ni...
akak yang hadapinya mesti lebih terasa kan...
sabar ye kak... Allah lebih sayangkan dia.. InsyaAllah lepas ni ade rezeki lagi.. saya doakan yang terbaik utk akak dan family ye..

ch@ said...

OMG, menangis kita baca entry ni, mencurah air mata kat opis. cover2. tabah ye jaja. masih lagi ada peluang utk mencuba yg kedua ke tiga ke empat dan seterusnya. chayok.

Aimacomel said...

Selalu baca novel je menangis. tapi kali ni betul2 menangis sbb baca pengalaman akak ni. Sgt2 menyentuh hati.. Yg pasti baby kecil tu dh tentunya ke Syurga.

Anonymous said...

Sayunye saya baca entry ni..sy pun br kehilangan baby boy saya ms prgnnt 21 mggu..doc kate baby dh xde dgup jntung..hancur luluh ati sy sbb ni anak sulunh kami :(..tapi sy yakin hikmah Allah terlalu besar..hanya die yg mengetahui apa yg terbaik untuk hambaNya..x sabar untuk jd ibu..hrap2 ade rezeki dlm tempoh terdekat..Aminnn