Wednesday, January 11, 2017

3rd PREGNANCY :: BERSALIN DI HOSPITAL MANA???

Assalamualaikum....

Kalau prenant yg sblm2 ni...mmg awal2 aku plan dan gugel nak bersalin kat mana....

TAPI berbeza ngan kali ni....compius2 lak aku...

Bersalin anak pertama di HSNZ, KT...(gov)....
Anak kedua di HOPITAL UMRA, SA...(private)

Utk anak ketiga ni...aku prefer hospital gov jugak.....
Pada awalnya....plan di HOSPITAL SG. BULOH...
TAPI disebabkan HOSPITAL SHAH ALAM paling hampir ngan rumah....
Aku tukar plan.....
Sebenarnya hospital shah alam ni baru setahun lbh di buka....
Aku risau kot byk kelengkapan xde...
Tapi lepas baca review..byk pandangan positive...
Last minit aku tukau plan ke hospital SA...

Pada aku la....bersalin kat mana2 pon sama jer...
Ada org takut nak bersalin kat spital gov.
Byk review Sbb layanan nya...x 1st class..
Tp aku rasa semua tu bergantung pada individu..
Xleh la nak judge org tu cam tu cam ni...
Kita pon masa tu tgh sakit....biasa la...nak org layan kita kan??
Bila x layan tu la kita judge macam2..haih...

Cam aku pernah bersalin kat HSNZ, KT...tahun 2010
Spital lama..
Pada aku nurse2 kat situ buat jer keje dorang...
Semampu dorang la...xleh la ko nak harap nurse tu duk bertepek ngan ko sepanjang masa...
So...aku ignore la skali2 mmg ditggalkan sorang2..
Masa kat LR...
Masa tgh sakit tahap dewa tu...
Dah dorang pon ada patient lain lg kan...
Takkan la nak hadap kita jer kan???

Beza plak aku bersalin kat umra...
Sepanjang masa ada nurse duk sbelah ko...
Paling tak pon akn ada bdk practical ke...
Ko boleh ngadu..manja2....luah perasaan bagai...
Tapi SAKIT NYA TETAP SAMA!!!!
Dorang pon xleh buat pape..selain jap2 cek bukaan dah brp cm....sigh...

CUMANYA....di hospital swasta ni...
keadaan nya lbh privacy..
Ko takyah share2 bilik ngan org lain....
Tp cam aku hari tu...tetap gak share...
Sbb aku ambil yg pakej murah je...
4 bedded room...tp 3 lg katil tu kosong ..
Privacy gak la....
Tp utk gov hospital pon aku leh kalau nak single room....
Suami keje gomen kan....terpulang sebenarnya....
Aku pon x kesah akn hal tu...
X perlu tuk privacy sgt...bkn sebulan pon ko nak stay situ kannnn???? Haha

BERUNTUNG NYA aku.....dua kali pengalaman lepas...
Saat aku di LR...masa duk tgh2 contraction teruk tu...
Suami ada disisi...suami boleh masuk teman...

TAPI BUKAN REZEKI...
bila saat aku nak keluarkan baby suami tak berpeluang tgk...
Masa anak 1st...baby keluar masa husband gi solat asar...
Yg 2nd tu emegency ceaser...mmg tak de la nk tgk....

So, kesimpulan utk aku....pengalaman bersalin sblm ni....
Kat spital mana2 pon sama jer...
Aku lbh tekankan hospital yg paling dkt ngan rumah aku...
Senang utk suami berulang alik.... :)

InshaAllah...jika diizinkan olehNya...bersalin kali ni...
Aku memilih HOSPITAL SHAH ALAM.....
Semoga Allah permudahkan segala urusan ku....amiin...

posted from Bloggeroid

3 comments:

ctmah said...

samalah. kita yang nom 3 ni pun nak bersalin kat hosp shah alam je sebab dekat dgn rumah. nak menyenangkan kerja laki pun ye gak :D

Aty Fared said...

nanti review eh kak..kot2 kite nak anak kite yng next time ni anak shah alam pulak..heheh..tapi sebenarnya.. saya prefer tuk pergi kat selayang lagi.. may be boleh request dari awal tuk amik fpp ke hapa nama nya tu.. tak tau dulu kat situ ada... walaupon saya bukan pro kerajaan..[heheh] tapi saya pilih gomen spital sebab saya percaya pada kelebihan yang mereka ada.. tu jer.. :) semoga Allah permudahkan urusan akak yer.. insyaa Allah.. beranak mana2 pon sama.. urusan kite sesama manusia[nurse] tu nanti..biar Allah uruskan.. :)

Ibu Dhia Danial said...

salam kak jaja.. lame x dgr berita tup tup dlm diam nk tambah yg ke 3 ye.. alhamdulillah.. semoga selamat hingga melahirkan ye kak..