Wednesday, July 13, 2016

Cerita sebelum raya #aysara warded

assalamualaikum..

Tahun ni turn raya kat terengganu..kampung aku...hihi..utk elak kan jem..aku bertolak balik kg awal..jumaat malam..lepas terawih kitorng gerak dr shah alam...

Masa tu..aysara dah dedar2...temperature 37.8°c...

Nak jd cerita..masa kat kg...bdn aysara makin panas...tp on off...kejap suhu cecah 40..kdg2 menurun..aku just basahkan kepala ngan bdn dia...mmg aku jrg bwk ke klinik..kebiasaannya demamnya akn kebah sendiri...

Demam aysara berlarutan..sampai hari isnin..masa ni da campur batuk ngan selseme..dan aku mula perasan dada aysara berombak laju...mungkin ada yg x kena...terus bwk pi KK..memandangkan KK kat kg sgt dkt ngan rumah aku...

Kat klinik..terus doc bwk ke bhgian kecemasan..terus drip water...bg oksigen...doc sahkan jangkitan kuman kat paru2...terus kena transfer ke hospital berdekatan..
Dalam ambulans..aku x henti2 berdoa..-nanges-

Aysara kena admit..sbb nak tambah oksigen yg semakin drop...aku pasrah...









aysara sangat takut bila nak kena neb...fuhh!! sangat mencabar...setiap sejam kena neb..masa tu la berperang aku nak setelkan...hasben x boleh tggu sbb kali ni aku admit kat GH...terpaksa mintak bantuan nurse..

Sedih plak aku tgk aysara bila kena paksa2 cegitu...tp dah terpaksa..redho jer la...

Ptg hari kedua di spital...sehari sblm raya...keadaan aysara makin ok..tp masih perlu pantauan doc...aku bisik kat telinga sara.."adik kena kuat...adik jgn takut ubat...sbb nanti kita nak raya.." .. aysara seolah2 faham naluri maknya yg nak balik beraya..hihi...




tetibe aysara neb sendiri..tanpa paksaan...hihi..betul2 nak raya nih...
Aku mintak permission dr doc utk discharge ptg tu...alhamdullillah...boleh keluar..TAPI kena tandatangan surat utk tanggung risiko sendiri..inshaAllah..since aysara pon dah makin ok..aku confident jer la..

posted from Bloggeroid

2 comments:

LYAfrina said...

alahai..sian aysara..

sama mcm fasya..2 hari sblm raya kul 2 pg g Emergency room.. astma attack.. mmg nk kna tahan wad..mujur lps tu stabill..

Ibu Dhia Danial said...

alahai sian aysara kena neb.. anak bujang saya si Danial tu pon demam tonsil membengkak 29ramadhan tu sampai raye kedua.. on off, cecah 40 masuk voren, kebah kejap t panas mencanak lg.. nasib baik x kena warded..