Thursday, July 14, 2016

Raya pertama

Raya di kampung sendiri..
agak kelam kabut sket..hikhik..
maklum la..bila rumah sendiri ni byk mende nak kena setel..
sbb aku boleh jer mandai2 nak ubah susunatur sopa mak aku...
meja makan setting kat mana..taknak nampak sama cam tahun2 sblmnya...
karpet mana aku nak bentangkan..sbb carpet mak aku mmg selambak..
tak nak la guna semua2 tu kan..keluarkan mana yg perlu jer. 

Tu semua keje aku..dari dulu okeh..
aku tak kesah pon..mmg aku suka..
tu tak.kira lagi bab menu pagi raya...mmg biasanya aku yg tentukan..
dgn persetujuan mak aku...
menu tahun ni..nasi dagang (air tangan mak aku) aku just tlg jer.. 
ada ketupat daun palas (tempah je).. 
lemang (beli siap) tapai pulut (mak buat)
 dan opkos rendang ayam by me!!..tetiap tahun aku masak rendang jer.hahah..

adik aku mmg ditugaskan masukkan kan kueh raya ngan kerepek lam balang..
tu jer..sbb dia kan masih lam pantang lagi...
tu pon kejam kakak nya ni bahagikan tugas.. 
sorang lg adik pompuan aku raya kat sarawak...umah mertua..

Di pagi raya...semua org gi solat hari raya..
aku tak gi sbb aysara x brp sihat...
dan masa tu la aku sibuk siapkan anak2...
setelkan makanan semua kat meja makan..
aku nak nanti, bila org balik mesjid semua dah tersedia...
tak nak kelam kabut..
sbb masa tu akan ramai tetamu bertandang ke rumah...
kebiasaanya la...

sementara menanti tetamu datang..
masa ni la kitorang bermaafan..photoshoot raya...
kena cepat2..jap gi umah kena serbu..
sbb dorang nak mkn nasi dagang mak aku..
nasi dagang turun temurun dari nenek moyang aku..
ntah bila la anaknya ni nak belajar..serius!! Aku masih fail buat nasi dagang ni...
tu pon skali je seumur hidup aku try..lepas tu xde nya dah..



keluarga kecil..abg sulong x de lam pic..tak balik...adik aku yg sarawak pon xde..



tema raya grey pink..en.aznan ulang pakai baju raya 3 tahun lepas..gigih la binik nya ni cari kaler nak sedondonkan...dia??? Ape ada hal... x sama pon xpe...adeih..x nak bg nampak anak suram ngan laler grey aku pakaikan kaler soft pink...ok la tu...









kakak arissa ngan adik susuan...-shazia-



adik aku...tak puashati kakaknya lagi kurus! Hahaha..



sbb tak puashati..minta gambar berdiri...bahekla...menurut perintah! Keputusan : 2-2 tak kurus!!! Hahha..cimbambam tu comel ape!



ptg tu keluaga pakcik aku dtg rumah..5 buah kereta...penuh rumah...ok la..sbb tahun ni kitorang tak balik beraya kg arwah nenek...sbb adik aku kan lam pantang!


Tu la kesah raya pertama...sekejap jer rasa dah abih sehari... rindu...

posted from Bloggeroid

2 comments:

LYAfrina said...

salam aidlfitri kak..

alhamdulillah..itulah y seronok kak.. buat sgala persiapan kt rmh emak kt sdri..

sekejap je..aritu tertunggu-tunggu hari raya.. tup2 skarang dh berlalu pom..

Ibu Dhia Danial said...

tahun ni tgok ramai gak tema kaler grey kan termasuklah saya hehehe.. selamat hari raye kak jaja, maaf zahir batin ye..