Monday, November 14, 2011

MaSak MeSti DaRi HaTi


Sesetengah wanita rasakan memasak tu adalah satu mende yg paling penting dalam hidupnya….tp ade plak yg merasakan kenapa perlu memasak???

Wanita A: eeeiii..caner nk kawen ni…masak pon x reti ni… [yg x nak masak]
Wanita B : alah…ko bantai jer…bkn ssh pon masak…. [yg tau masak]

Aku : isshhh..ngengade la….kalo da nama perempuan x goreng ikan pon x tau…letak kunyit garam then sapu kat ikan…pastu goreng la ngn minyak….nak ngan x nak jer….
[eksyen kan…grrrr]

So, pada aku rasanya x perlu ade alasan x pandai masak….simple2 pon masak…mmm… [mm..mesti ade yg nyampah]
Yg penting sokongan dr suami…. 
dan suami ni plak byk kategori….

a. Kategori 1
Suami : baby x yah masak la ….biar dear masak….ari ni dear nk masak siakap 3 rasa..tomyam..ngan kailan ikan masin..
Isteri : ok dear.... [dalam hati.....asyik dia jer masak bila aku nk tunjuk skill aku nih??]

b. Kategori 2
Isteri : sedap x saya masak lauk ni....ni 1st time tau saya buat...saya belajar dr internet...byk tau info kat situ...bla...bla...bla....
Suami: hmmm....ok...
Isteri : [ok jer].... eerrr.....[sigh]

c. kategori 3
suami : u masak ni letak asam jawa ke asam keping?
Isteri : asam keping ...tp bahan tu pelengkap jer kan? [mula confius]
Suami: kalo asam jawa best sket...
Isteri : [mkn je la]

d.  kategori 4
suami : nati ayang wat kari untuk abang ek??? [sambil bg ikan duri yg dibeli]
isteri : eeerrr kari??? Ok..ayg try...[alamak...caner ni]
suami : pandai isteri abg masak kari ni...sbb tu abg belikan ikan tu...sbb abg tau isteri abg mesti boleh masak......
   
so,...mana satu ketegori suami anda....a,b,c,d atau semua di atas...

mana-mana pon kategori suami anda...sebagai perempuan kita seharusnya ikhlas dalam memasak......bak kata chef joe lam master chef kpd ary malik.....”AWAK MASAK DARI HATI..SBB TU MASAKAN AWAK SEDAP.....”

No comments: