Wednesday, February 29, 2012

"moRning sicKNess"


Rasanya da bersawang da blog aku ni…da lama x update…
Sejak aku terkena  ‘morning sickness ‘ ni..malas btul aku nk menaip…
Keje pon ala2 kadar…x semangat nk g keje…nak tempuh jem yg teruk pagi2…
Nak tgk pc dengan kepala berpusing2…aduyai…



Penah satu hari kat opis..aku mmg x tahan nk termuntah…nak lari g toilet jauh kat belakang..takut x sempat.. aku cuba carik kot ade terselit plastic kat lam drawer…
Huh..x de..last2 aku terpaksa redah g toilet…nah..x sempat weh..aku blueeekkk jer ondaway nk sampai toilet tu…huhuhuu..seb baik bos x de masa tu…jenuh la aku duk mencuci..spray wangian sume bagai…dah la opis aku ni ber carpet!...waahhhh…x nak da aku ingat..x besh!


Aku risau kan baby lam kandungan aku…yer lar.. dah beberapa lama aku x sentuh nasi..
Mmg x boleh nk terima..aku mkn mende2 merapu.. asam pon aku x suke…lapar x yah nk cter..tp tekak aku ni x leh terima makanan…sudahnya aku tdo...

Aku ade google tip-tip nk kurangkan symptom muntah2 n pening2 ni…cuba apply..tp aku masih cagini gak..x byk berubah…huuhuuuh…Ya Allah..berikan lah aku kekuatan…kesabaran..untuk menempuhi semua ni…

Kat sini ada Tip-tip Untuk Kurangkan Simptom ni…
Kepada wanita yang mengalami muntah-muntah ringan dan sederhana anda boleh mencuba untuk amalkan tip-tip ini :
  • Minum 10 gelas air sehari untuk mengantikan bendalir badan yang hilang dan juga mengelakkan sembelit [yg ni aku x de masalah..mmg aku byk minum air]

  • Jauhkan dari bau-bau yang tidak menyenangkan yang boleh menyebabkan anda muntah. Beritahu suami dan saudara dan rakan-rakan di tempat kerja tentang bau-bauan tersebut. [kdg2 bau tu ade jer kat mana2..bila jiran aku masak..x kan aku xnak bg dorang masak..huhuhu]

  • Hindarkan diri dari wangian [aku suka bau sabun..x kira sabun mandi ker..sabun basuh baju ke…rasa cam nak mkn…]

  • Sekiranya anda rasa loya, asam boleh mengurangkan rasa loya. [cam aku mmg x suka asam…bila try lg rasa loya nk termuntah..bluueekkk….]
  • Legakan perut dengan memakan makanan berhalia. Hidu lemon lemon atau minum jusnya [hidu lemon mmg penah try…berkesan! Halia tuh belom try lg…]

  • Sekiranya masih mempunyai anak yang kecil, pastikan diaper anak dikendalikan oleh suami atau pembantu rumah. [keje ni biasanya aku yg uruskan…arissa kdg x nak ngn abahnya… harap2 en aznan baca entry ni…best!]

  • Sekiranya memerlukan perjalanan jauh melalui udara, tundakan tarikhnya. Anda tentu tidak mahu merasa loya disebabkan oleh perjalanan yang bumpy atau bau dari makanan, ataupun dari wangi dari penumpang sebelah [next week nk lik ganu..tp ngn kete sendiri…hope sume ok]

1 comment:

Ibu Dhia Danial said...

kak jaja, kite xde muntah2 tp loye je tekak ni, makan je geli, makan je geli.. cmne la nk kenyang perot.. sebelom ni bole makan tp yg pedas2 je, skrg ni sebarang makanan pon x tertelan.. bau masakan lg la.. pening kepala ni.. sob3