Wednesday, August 26, 2015

RUAM SELEPAS DEMAM -Roseola Infantum-



Lepas demam yang teruk tuari...
badan aysara dipenuhi dengan bintik2 merah..
bukan la lepas habis demam semua tu...tp dah hari ke 5-6 camtu ar...
mula2 cuak...sbb aku fikirkan DENGGI..
Tapi keputusan darah hari tu aysara takde denggi..
lagi satu aku terpikir demam campak...
urmmm...



Tapi selepas dapat penerangan dari doc..baru aku paham...
ni namanya ROSEOLA INFANTUM..sejenis virus...
tapi tak bahaya...biasa akan terjadi jika demam terlampau panas...
dan bintik2 ruam ni akan naik keseluruh badan dan muka...
Ruam ni akan hilang sendiri bila demam dah reda..
korang nak tau detail pasal roseola infantum boleh google la yer..
selambak keluar info pasal roseola ni...


Dulu2  seingat aku pernah terjadi kat kakak arissa...
Tapi aku gi klinik doc kata campak...
Yg aku pelik 2 hari setel dah "campak" anak aku tu...
errmmmm...mungkin tu pon roseola ni kott...
berdasarkan simptom2 nya sama Jer cam kali ni..
Tak pe la...lepas ni aku paham dah....
kalau ada ruam tu tak semestinya campak...or denggi....
Kalau nak kepastian kita leh refer doc...







2 comments:

misz sheyla said...

kalau sy tgok pun mesti fikir cmpak or denggi ...

Diana said...

Ciannya Aisara...
Macam-macam dugaan kecik-kecik lagi ni..
Dugaan juga buat ibu ngan ayah kan..?

Sabar ye.. sikit masa lagi sihat la tu.. Insya Allah...