Thursday, January 5, 2012

ikan terubuK sarawak..



 Asal jer sebut srawak mesti famous ngn IKAN TERUBUK MASIN kan??
Kat semenanjung ni ade gak ikan terubuk..yg masin ade..x masin pon ade...
Tp nape kat s’wak gak dapat nama....


Nak tau jawapan tu aku ty kat penjual ikan terubuk tu nape ikan tu fofular sgt kat s’wak...
Katanya garam yg dorang guna bkn garam biasa..tp garam bukit...
Kalo kat semenanjung ni x de ke garam bukit??? [compius]



Saje aku nk byk kan soklan...sebenarnya kan m’sia ni terkenal ngn budaya..cara pemakanan..dialek [loghat].. berbeza ikut tempat...

Kalo kat t’ganu : keropok, penang : jeruk,laksa,nasi kandaq, pasemboq, n.9 : masak lomak cili padi  & mcm2 la...x larat aku list kan
selalunya bila kita sebut jer satu2 nama mknan tu mesti leh dikaitkan ngn tempat yg glemer ngn mknan tu...
Tu lar unik nya negara kita malaysia nih...
Bersyukur aku dilahirkan di bumi MALAYSIA...

*teringat masa keje kat kedah dulu...mkn laksa ngn cendol pulut kat bwh pokok depan opis...fuhhh..pastu pekena plak ngn rojak buah...maveles!!!!

2 comments:

Qaseh said...

sy suka makan terubuk bakar dgn air asam perhhhhh...

Cikgu Sha said...

masak lomak pon sodap ni...