Tuesday, January 31, 2012

Impian aku :: NAK JADIKAN PENGAJARAN DR PENGALAMAN PREGNANT YG DULU....


Aku sebenarnya ralat sgt bila 1st pegnen dl banyak mende aku wt sambil lewa...
Main2 sgt...nah ko! Skrg ni efeect sgt2 kat aku...meh kita review pengalaman dr aku pegnen smpai delivered kan arissa....

ASID FOLIC
Aku x suka mkn ubat...sgt2 x suka....panadol pon aku x suka...
Bila pegnen doc kasi asid folic..pastu ade lg ubat hape ntah...dah nk kena mkn tiap2 hari lak tuh...
Tuk pengetahuan korang aku hanya mkn ubt2 tu pd bulan pertama shj....
Dasatkkan aku nih...eerr...
Masa kandungan aku cecah 7 bln  HB aku turun mendadak masa tuh...
Eerr...kat buku merah tu da kena tuko sticker kaler hijau...
Pastu kena amik darah byk kali...pada mulanya ingat cam biasa rupanya serius..
Nurse2 sume da marah aku...suh aku mkn hati ayam la...kerang la...[dorg xtau aku x mkn langsung ubatan yg dorg kasi]
Sudahnya aku mkn balik asid folid n ubat yg doc bg...alhamdullillah semua kembali ok...

Skrg ni aku da nekad nak mkn ubatan yg doc kasi...tp bila nk mula ek??? Masih tersimpan rapi lam handbag aku...huhuhuu [takooot]

SUSU
Aku mula minum susu bila aku x de tenaga sbb aku x leh mkn nasi selama 6 bln...
Oleh kerana aku juga x gemarkan susu...aku campurkan milo sebanyak2nya lam susu tu...
Alhamdullillah ianya menyelamatkan aku dr terlempek x berdaya...so, aku boleh bersoping, g keje cam org lain wpun berat aku da trn melampau2 masa tu..hhehehe
Aku akan terus minum susu utk pegnen kali nih...

SCAN
Begitu teruje nk tau jantina baby...ntah brp ribuan RM aku habiskan....dr pegnen 4 bln...5 bln...6 bln...& seterusnya keje aku asyik g scan...
Kali ni masuk 7 bln br aku nk g wat 3D scan...

BERPANTANG
Ha!!! Yg ni paling sadis tuk aku kenang kan....napa la degil sgt aku nih...pantang mkn hanya 7 hari..lepas tu aku bedal jer ape aku nk mkn...ye la...masa tu kan raya..mana tahan nafsu mkn aku ni nak sekat2...mak aku x leh wat ape dah..redha jer ngn perangai anak yg sorg nih...
Yg pasal set bersalin plak...bkn main lg masa pegnen aku ade belikan set bersalin “Leesa Formula”...konon la aku ni...seingat aku masa tu RM350...sudahnya set tu masih ade lg smpai skrg...tungku herba aku bg kat mak aku suh guna bila dia lenguh2 sendi...yg btul2 aku pakai bengkung jer...ubatan semua masih ade lg...[kan x suka mkn ubat]...
Kesannya sekarang...asal duduk lama sket aku mula sakit pinggang..tersalah duduk pon boleh tergeliat urat...eeeiiiisshhhh....ngeri tol aku!!!

Rasanya berpantang kali ni aku nk betul2 pantang! [insyaAllah]

BF
Diawal bersalin dl...masa lam pantang...susu aku byk sgt masa tuh...tp aku biarkan jer keluar...x pandai nk simpan or pam kan wat stock! Lg aku belikan breast pad tu byk2 nk cover susu kuar...tak cukup tu aku leh plak letak towel kecik lg...huuuhuh..sayang kan...
Masa usia arissa 1 hari pon aku da bg susu formula sebenarnya...padahal susu aku punya la byk time tu..isssshhh pe la aku nih...

Kali ni aku mmg nekad nk stock kan byk susu tuk baby ni masa lam pantang....at least bila aku keje nati pon aku leh bekalkan susu aku kat nursery...tu impian aku...

Persoalan : Boleh kah aku laksanakan sume impian ni???

3 comments:

Anonymous said...

jgn toleh ke belakang lagi... pandang ke depan... tetapkan azam... insya Allah semua perkara dapat dilakukan... banyakkan berdoa semoga Allah SWT berikan kekuatan... dan... taatlah pada nasihat suami tercinta... :)

!k@ said...

insyaallah...boleh..chaiyook!!

izla said...

yang bab pantang tu mmg kene pantang betol2..walopon saya berpantang makan, tapi tak makan air akar kayu, tidur kaki tak lurus, etc..tetap rasa efeknya sekarang. selalu demam..