Thursday, July 19, 2012

Bila anak dah mula berceloteh...

ni aku nak cter2 kat korang....
dulu aku sgt2 risau anak aku kan lambat nak bercakap...
sekarang usia arissa lagi 2 bulan nak cukup 2 tahun...
dah byk perkataan yang arissa leh sebut...
tp tak lah sepetah mana...ade lagi kanak2 yang sebaya dia kat nursery tu lagi petah...
 suka tgk gelagat kanak2 ni..
asal aku sampai nursery jer knk2 ni akan melompat2 sambil tepuk tangan..
"ummi echa dtg" ulang2 ayat tu...
tersenyum aku tgk gelagat dorang...


hhehehe...
papepun yg paling best bila bawak balik arissa kat umah..
ade jer perkataan baru yg di sebut...
semalam dia ckp aku, "mi, ijet"..sambil jari tunjuk ke arah bakul..
jenuh la aku laki bini pikir..
ape "ijet" ni..
aku alihkan bakul tempat arissa tunjuk tu...
wah ko...nak tau ape??
"lizard" [cicak] hehhehe....
mungkin kat nursery tu ade dorang ajar kot...
aku tak sempat lagi nak ajar lizard...
paling tak pon fish, bird..chicken..cow..alah mende basic selalu ade kat lam buku ABC tuh...
bagus gak arissa ni hantar kat nursery tu..sekurangnya dia belajar...
wpon hati aku ni selalu gundah gulana kot..[nah! hamek ko! tak tahan ayat]
hahhah..selalu pikir -ve pasal nursery kan??

kadang2 bila azan arissa akan suh sume orang diam....
letak jari telunjuk kat mulut  "syyyyy"... bila abah ngn ummi bersembang...
abih azan semua org kena tadah tangan..
kalo tak ikut dia akn marah+menangis, 
w'pon kita dah abih baca doa pas azan tu...
bila doa kat lam tv tu abih baru semua bleh "amin"...
hehehe..anak..ooo..anak...

ni tak kira lagi ade plak yg dia tanya aku..
"mi, ape tu"..aku jwb "fish" pastu ty lagi..dan lagi...
teringat aku iklan pasal burung murai yg femes tu...
anak bertanya "burung ape tu?"  ayahnye jwb "burung murai"...
mmg sabar tul ayah bdk tu kan...
aku ni arissa ty aku akan jwb cukup 3 kali jer...
pastu aku diam dan cuba alihkan perhatian arissa...[ngeh..ngeh..]


 ni rupa kanak2 yg suka tanya itu ini..
dan selalunya nak jawapan dia gak yang betul..hehhehe

tp kan..dalam arissa duk ty itu ini...aku ade ingat dua kisah ni...
yg 1st tu, aku amik dia kat nursery...
pastu ade kapalterbang...
so, dia tunjuk kat atas langit..cakap "mi, bird"
aku cakap bkn bird la.."flight"
pastu ade bdk nursery tu betul kan..
"umi echa, bukan la..tu aeroplane"..
eeerr.... "ha! pandai" aku plak cover!
hahhaha...

yg satulagi masa nek kete..mlm masa tu..
ade bulan penuh...so, bentuknya bulat...
arissa ckp "ball"..hahhaha..aku betul kan "moon la"..
dia cakap "no la..ball.." nak gak dia yg betul... kalo aku tak kata "ye" dia akan nangis...
takkan aku nak ajar mende yg salah kot...
hhihiiii...


panjang aku membebel kan???
ade lagi nih...

kwn2 aku selalu ckp..jgn bagi anak confius..
cth :
 rose,sunflower,orchid = FLOWER
shark,whale,dolphin = FISH
eagle, parrot, owl = BIRD

so, utk permulaan ajar yg basic dulu..., FLOWER..FISH..BIRD...

nati dah masuk 3y lbh aku detail kan..
nati anak confius!hehheeh..
betul ke?
aku : "kalo tak ajar dr awal mana dia nak tau kan...kalo dia nak "moon tu ball" camana"...??
hahhahah...lawak...
kena tgk OH MY ENGLISH ni...


 sayu jer hati tgk si kenit ni tido...
suka tgk muka kanak2 tido..rasa cam suci jer..tido lam iman..hehhehe





1 comment:

izla said...

anak saya 6 tahun still confius lagi especially yang bunga tuh.